Ontwikkeling
18-06-2019
Het is de typische vraag die voorbij komt op verjaardagen: "Wat kost dat nou, zo'n website laten maken?". Het antwoord is altijd lastig te formuleren. Want: Om wat voor website gaat het? Na wat doorvragen is doorgaans de constatering: Het moet geen standaard website worden, volledig zelfstandig aan te passen zijn en 200 euro is wel het maximale bedrag.
Prijs- en waardebepaling van digitale diensten en niet (echt) tastbare goederen blijft lastig, ook voor de (beoogde) bouwers. Met onderstaande tips kunt u zich wel alvast voorbereiden op het gesprek en een beeld vormen over de kosten die erbij komen kijken om een website te laten maken. Daarbij stippen we ook wat mogelijke concessies aan die u zou kunnen doen om de kosten te drukken of te verdelen over de tijd.
Tip 1: Analyseer de functie van de website
Hoe vager uw idee, hoe verder de minimale en maximale kosten uit elkaar zullen liggen. Als u een idee heeft voor een website is het zaak om dit idee zover mogelijk uit te werken. Het idee bepaalt de functionaliteit en de functionaliteit bepaalt uiteindelijk hoeveel werk nodig is om dit te realiseren.
Tip 2: Aanpasbaar maken kost geld: denk niet te groot
Beperk de aanpasbaarheid tot dingen die u dagelijks, misschien wekelijks aanpast. De rest is weggegooid geld. Alles aanpasbaar willen hebben geeft volledige controle over wat getoond wordt en hoe. Aangezien het uw website is, zou u ook alles aan willen kunnen passen. Vaak wordt dit ook vanuit het oogpunt van beheer gedaan en met de gedachte "Dan hoef ik dat niet iedere keer aan de programmeur te vragen, wat me geld kost". Feit is alleen dat "het aanpasbaar maken" ook werk, en daarmee: geld, kost. Als u dus alles aanpasbaar wilt hebben verschuift u dus alle kosten naar het begin. Wanneer uw website online staat gaat u in de praktijk vaak zien dat u meer dan de helft van de mogelijkheden niet gebruikt, anders gebruikt dan initieel gedacht of dat het aangepast moet worden.
Bepaal de zaken die echt aanpasbaar moeten zijn op basis van de frequentie van aanpassingen op dat gebied en herhaal deze oefening nadat uw site een paar maanden live is. U kunt beter een programmeur een uurloon betalen voor relatief kleine eenmalige wijzigingen dan dat dit allemaal aanpasbaar gemaakt moet worden "voor het geval dat".
Tip 3: Website laten maken: To Wordpress or not to Wordpress
Afhankelijk van het doel van uw website kunt u kiezen voor een standaard / open source CMS systeem als Wordpress. Hoe meer er specifiek voor uw bedrijf moet zijn (denk aan tools voor offerte berekening, besparingsberekeningen, koppelingen met externe systemen of in-house systemen) hoe meer de balans verschuift naar maatwerk websites. Voor blogs of informatieve websites met eenvoudige functionaliteit als een contactformulier / Google Map kaart / foto slider of foto album, is Wordpress een prima oplossing. Deze sites zijn relatief goedkoop te realiseren aangezien bijna alle functionaliteit al bestaat. U betaalt het bureau doorgaans voor teksten (indien u die niet zelf schrijft) en voor het "thema", wat zij doorgaans aankopen (zo'n 20 tot 60 euro) op Wordpress template websites waarop wat details, kleuren en beeldmateriaal en de indeling aangepast wordt waardoor het compleet anders oogt.
Tip 4: Hosting is niet "iets wat we er ook bij doen"
"Hosting? Oh ja, dat doen we ook" zegt het communicatiebureau. Maar wordt daar ook bij verteld welke garanties en eventuele extra diensten u daarbij krijgt? Het is makkelijk om uw website te laten hosten bij dezelfde partij die uw website maakt, maar blijf hier scherp op. Wie belt u als er iets mis gaat? Hebben ze verstand van hosting of "gooien ze de site op een servertje"? Met name bij Wordpress websites gebeurt het laatste. Hier zit een maandelijkse quick-win: Tenzij ze duidelijke voordelen hebben doen de meeste bureau's hier hetzelfde als wat u zelf zou doen: ze sluiten een hosting pakket af, alleen betaalt u dan de dubbele prijs. Als de hosting van een normale Wordpress site (geen WooCommerce webshop of grote plugins) meer dan 10 euro per maand is het tijd om elders prijzen op te vragen (of zelf een hostingpakket af te sluiten).
Tip 5: Regel onderhoud van tevoren
De grootste onderbelichte kostenpost is onderhoud. Als de website online staat zal er vroeg of laat onderhoud aan moeten gebeuren in verband met nieuwe inzichten, updates (bijv. Wordpress updates) of beveiliging. Het is goed om hier van tevoren alvast afspraken over te maken. De partij die uw website heeft gerealiseerd weet precies hoe dit gedaan is en is in principe de logische gesprekspartner. Wanneer u ook het onderhoud bij dezelfde partij gaat laten doen kan dit van invloed zijn op uw initiële prijsopgave voor de bouw. U blijft immers een bron van inkomsten voor ze, dus de winstmarge kan verdeeld worden over een langere periode. U spreidt hiermee zelf ook uw uitgaven over een langere periode in plaats van piekuitgaven én u bent hiermee gegarandeerd van updates en consistentie voor de komend periode.
In de praktijk zit er een valkuil op het gebied van onderhoud: de partij die uw website maakt gebruikt bepaalde software / licenties die alleen zij kunnen onderhouden. Dit wordt soms gedaan om extra te verdienen aan onderhoud: u kunt immers naar niemand anders toe. Voorkom vendor lock-in en maak dus van tevoren afspraken met het bureau over onderhoud en waar mogelijk over de software en licenties die gebruikt worden bij de ontwikkeling zodat u op de lange termijn ook nog wat te kiezen hebt.